امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
در سیاتیک چیز مورد همه

همه چیز در مورد سیاتیک
#1
درد سیاتیک سراغ چه کسانی می‌رود و با آن چه باید کرد؟ 
[تصویر:  image_13970820123254.jpg]

سلامت نیوز: از قسمت پایینی کمر، دردش شروع می‌شود و تا پشت ران و ساق پا کشیده می‌شود. کسانی که در طول روز ساعت‌ها رانندگی می‌کنند، این درد را خوب می‌شناسند و اغلب افراد درگیر با آن، به‌جای درمان کردنش، با آن می‌سازند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، سیاتیک به درد کمر ناشی از مشکل عصب سیاتیک اشاره دارد؛ عصب بزرگی که از قسمت پایین کمر تا پایتان کشیده می‌شود. اگر شما به دردی شبیه به آنچه گفتیم دچار هستید و از دلایل ایجادشدن و شیوه درمانش چیزی نمی‌دانید، بهتر است فورا به یک متخصص ستون‌فقرات مراجعه کرده و از طریق معاینه، ام‌آر‌آی یا سی‌تی‌اسکن، از ابتلا به این مشکل اطمینان پیدا کرده و برای درمان آن اقدام کنید.

باید جراحی کنید؟
علائم سیاتیک معمولا ناگهانی ظاهر می‌شوند و ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد. 90درصد کسانی که از مشکلات مربوط به عصب سیاتیک رنج می‌برند، بدون نیاز به جراحی بهبود پیدا می‌کنند. متخصصان اصلاح سبک زندگی، انجام تمرینات ورزشی خاص، کمپرس آب گرم و پرهیز از بلندکردن اجسام سنگین یا انجام فعالیت‌هایی که به این ناحیه از کمر فشار وارد می‌کنند را توصیه می‌کنند.

چه نشانه‌هایی دارد؟
شایع‌ترین نشانه سیاتیک، درد کمر است؛ دردی که می‌توان به‌سادگی آن را از انواع دیگر کمردرد تمیز داد، چراکه تا ران و ساق و پشت پا کشیده می‌شود و تنها به کمر محدود نمی‌شود. این درد معمولا وقت نشستن، سرفه یا عطسه‌کردن و رانندگی تشدید می‌شود و گاهی ممکن است در پای مبتلایانش، احساس بی‌حسی را ایجاد کند.

چه کسانی مبتلا می‌شوند؟
85 درصد از آمریکایی‌ها در طول زندگی خود نوعی از درد پشت را تجربه می‌کنند و در کشور ما هم گرچه آمار دقیقی از مبتلایان به این درد وجود ندارد، اما حتی در اطراف خود، همیشه کسانی را می‌بینیم که از این نوع کمردرد شکایت دارند. اغلب مبتلایان این درد، بین 30 تا 50 ساله هستند و زنان، بیشتر گرفتار آن می‌شوند. فشار رحم در حال رشد در دوران بارداری، می‌تواند سیاتیک را تحت‌تاثیر قرار دهد و درد آن را در میان زنان باردار بیشتر کند. گذشته از این، کسانی که دچار فتق دیسک، آرتریت و دیگر مشکلات مربوط به ستون‌فقرات هستند هم بیشتر احتمال دارد درد سیاتیک را تجربه کنند.

فتق دیسک بین‌مهره‌ای
شایع‌ترین علت سیاتیک، فتق دیسک بین‌مهره‌ای است. دیسک‌ها مانند یک بالشتک برای مهره‌های ستون‌فقرات شما عمل می‌کنند. با بالاتر رفتن سن، معمولا دیسک‌های مهره‌ای هم ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شوند و گاه زمینه را برای فشار واردشدن به عصب سیاتیک فراهم می‌کنند. از هر پنجاه نفر، یک نفر به فتق دیسک بین‌مهره‌ای دچار می‌شود و یک‌چهارم مبتلایان این مشکل، بیشتر از شش هفته این درد را تحمل می‌کنند.

تنگی کانال نخاعی
تنگ‌شدن کانال نخاعی که عنوانی است برای تغییر شکل و ساختار اجزای ستون‌فقرات، یکی دیگر از دلایل احساس‌کردن درد سیاتیک است. تنگ‌شدن کانال نخاعی ممکن است بر ریشه‌های عصب سیاتیک فشار وارد کند. تنگی نخاعی در بزرگسالان بالای 60 سال رایج است و گفته شده شیوع آن در میان زنان و مردان، تقریبا یکسان است.

تومورهای نخاعی
در موارد نادر، درد سیاتیک ممکن است به دلیل رشد تومورهایی در داخل یا کنار نخاع یا عصب سیاتیک احساس شود. این تومورها گاه به نخاع فشار می‌آورند و گاه مستقیما عصب سیاتیک را تحت فشار قرار می‌دهند. گرچه شیوع این مشکل، نسبت به دیگر مشکلات تحریک‌کننده عصب سیاتیک بالا نیست، اما متخصصان بر لزوم بررسی احتمال آن تاکید می‌کنند.

سندرم پریفورمیس
پریفورمیس یکی از عضلات لگن است که در صورت اسپاسم آن، مشکلات مربوط به عصب سیاتیک، فرد را گرفتار خود می‌کند. اما در این شرایط منبع درد، ستون‌فقرات نیست، بلکه عضله کوچکی است که در زیر باسن قرار دارد و عصب سیاتیک از زیر آن عبور می‌کند. این عضله به چرخش باسن کمک می‌کند و ممکن است بر اثر ضربه، کشیدگی یا استهلاک، دچار گرفتگی شود و متخصصان معتقدند که زنان بیشتر به درد سیاتیک ناشی از اسپاسم پریفورمیس دچار می‌شوند. مردانی که کیف پولشان را در جیب پشت قرار می‌دهند و زنان چاق، بیشتر به این مشکل دچار می‌شوند.

ساکروایلئیت
ساکروایلئیت به التهاب مفاصل ساکروایلیاک گفته می‌شود؛ دو مفصلی که در محل اتصال استخوان‎های لگن به عضلات پایینی قرار دارند. این التهاب ممکن است درد در ناحیه باسن، کمر یا حتی پشت یک یا دو پا را ایجاد کند. آرتریت، بارداری، ابتلا به برخی از عفونت‌ها و البته ایستادن طولانی یا زیاد بالارفتن از پله‌ها، می‌تواند این مشکل را ایجاد کند.

آسیب یا عفونت
التهاب عضلانی، عفونت یا آسیب‌هایی مانند شکستگی نیز می‌توانند زمینه را برای ابتلا به این درد فراهم کنند. به‌طور کلی هر شرایطی که عصب سیاتیک را تحریک و فشرده کند، زمینه‌ساز درد می‌شود و گاهی هم پزشکان، با وجود شکایت بیمار از درد، نمی‌توانند علت دقیقی را برای ابتلا به این مشکل پیدا کنند.




پاسخ
Thanks given by:
#2
روش های درمان خانگی سیاتیک

وب سایت نبض ما - ترجمه از مهدی مغازه ای: سیاتیک دردیست که ناشی از تحریک و تحت فشار بودن اعصاب سیاتیک است. این مسئله معمولا یک قسمت از بدن را درگیر می کند ولی دردی شدید و ناتوان کننده دارد.

 
[تصویر:  1475694_203.jpg]

این درد معمولا از قسمت پایین کمر شروع و به پشت ران رسیده و در نهایت به کل پا می رسد. این درد همراه با علائمی نظیر احساس سوزش و مومور شدن پا، درد شدید پا در حالت ایستاده و نشسته، و بی حسی و ضعف در کل پا و انگشتان است. 

سیاتیک معمولا به علت فتق و یا تضعیف دیسک اتفاق می افتد. همچنین سیاتیک ممکن است به علت آسیب و عفونت ستون فقرات، بیماری های تخریب کننده ی دیسک، بارداری، تنگی کانال نخاعی و … روی دهد.

گرچه درمان های مرسوم زیادی برای سیاتیک است، اما این نوع درمان ها صرفا برای مدت زمانی معلوم درد را تخفیف می دهند. علاوه بر این تزریق استروئید عوارض جانبی زیادی دارد.

شما می توانید درمان خانگی سیاتیک را امتحان کنید. علاوه بر این در بیشتر موارد پس از ۶ هفته بیماری درمان می شود.
 
درمان خانگی سیاتیک در ۱۰ روش جدید

۱- کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای کاهش درد و تورم سیاتیک مفید است. گرما، گرفتگی عضلات را آرام می کند، که ممکن است این عضلات عصب سیاتیک را تحت فشار گذاشته و ایجاد درد کند.

شما همچنین می توانید درجه دما را تغییر داده و با کمپرس داغ شروع کرده و در نهایت کمپرس سرد کنید. برای کمپرس داغ از حرارت رطوبت دار مثل داغ کردن حوله با بخار استفاده کنید که اثر بخش تر باشد.

  •  یک کیسه آب گرم و یا یخ را بر روی ناحیه مورد نظر بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید.
  •  این کار را هر چند ساعت یک بار انجام دهید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.
  •  درصورت داشتن مشکلات قلبی از کمپرس سرد استفاده نکنید.

۲- زرد چوبه

زرد چوبه یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای درمان سیاتیک به دلیل خاصیت ضد التهابیی که زرد چوبه دارد مفید است. به علت وجود کورکومین (curcumin) در زرد چوبه تورم و درد کاهش می یابد.
 
[تصویر:  1475734_469.jpg] 

 

۱ قاشق چایخوری زرد چوبه را به یک لیوان شیر اضافه کرده و همچنین می توانید چوب دارچین هم به آن اضافه کنید. حال می توانید با استفاده از عسل آن را شیرین کنید. این نوشیدنی را روزی یک الی دو بار بنوشید تا به نتیجه مثبت برسید.

روش دوم این است که به جای نوشیدنی از قرص مکمل آن استفاده کنید. این مکمل دارای دوز ۲۵۰ میلی گرمی الی ۵۰۰ میلی گرم است که روزانه ۳ بار به مدت چند هفته از این قرص مکمل استفاده کنید. توجه کنید که:

زردچوبه برای کسانی که خون رقیقی دارند و یا دیابتی هستند مناسب نیست.

۳- ماساژ

ماساژ تراپی می تواند درد سیاتیک را بهبود داده،  به خصوص زمانی که مشکل به علت اسپاسم عضلانی باشد. علاوه بر این ماساژ برای بهبود تنش و گرفتگی عضلات، تسریع گردش خون، افزایش دامنه ی حرکات بسیار مفید است.

محل آسیب دیده را با روغن گل راعی ۲ الی ۳ بار در روز ماساژ داده تا بهتر شوید. روغن گل راعی خاصیت ضد التهابی داشته که درد و تورم سیاتیک را درمان می کند.

روش دیگر این است که ۳ قاشق غذاخوری پودر جوز هندی و یک فنجان روغن کنجد را ترکیب کرده و حرارت می دهیم. سپس زمانی که از حرارت آن کم شد، ناحیه ی مورد نظر را با آن ماساژ می دهیم.

شما همچنین می توانید در ناحیه سیاتیک (نقاط فشاری) با توجه به شکل زیر ماساژ بدهید. چون دردی که در ناحیه ی پایین کمر، پشت و ران شما وجود دارد معمولا همراه با نقاط فشاری (trigger point) در عضلات کمر و پشت است.

۴- ورزش

در زمانی که دچار درد سیاتیک شده اید، بایستی سطح فعالیت خود را حفظ کنید و ورزش را قطع نکنید. بعد از یک الی دو روز شروع درد سیاتیک، شما می توانید برنامه ی ورزشی منظم برای تقویت عضلات شکمی و کمر را شروع کنید. با تقویت عضلات مرکزی بهبودی شما سریعتر اتفاق می افتد.

کشیدن زانو به طرف قفسه سینه برای کاهش تحریک عصب سیاتیک و بهبود انعطاف پذیری فیله کمر بسیار مفید است.


  1. به پشت بر روی یک تشک دراز بکشید.
  2. با ثابت نگه داشتن بالا تنه زانو را به طرف قفسه سینه جمع کنید و نگه دارید.
  3.  با کنترل کردن تنفس پا را به حالت اولیه دراز کنید.
  4.  ۳ الی ۵ مرتبه این کار را برای هر دو پا تمرین کنید.
  5.  در نهایت به جای تمرین دادن تک تک، هر دو پا را بصورت جفتی جمع کنید.


تمرینات نرمشی مختلفی برای تسکین سیاتیک وجود دارد که بعضا بهتر است این تمرینات توسط فرد متخصص انجام شود. این تمرینات عبارتند از:

  •     چرخش ستون فقرات (spinal rolling)
  •     حرکت زانو (knees rocking)
  •     فلور تویست (floor twist)
  •     بک بلاک ( منقبض کردن عضلات شکمی بطوریکه قوس کمر از بین برود backblock)
  •     کشش عضلات کمر (back extension)
  •     کشش عضلات همراه سیاتیک (sciatic-mibilizing stretches)
  •      تمرینات یوگا


۵- دمنوش سنبل الطیب
 
 [تصویر:  1476909_370.jpg]

ریشه سنبل الطیب آرام بخش و تسکین دهنده ی درد های عصبی است. این گیاه مخصوصا برای بهبود دردهای سیاتیک که به علت اسپاسم عضلانی است مفید و کارآمد است. 

این گیاه حاوی روغن های فرار بوده که برای آرام کردن گرفتگی عضلات مفید است. این گیاه همچنین به عنوان دارویی گیاهی خواب آور محسوب می شود.

قرص ۱۵۰ گرم ریشه ی سنبل الطیب را در ۳ وعده غذایی روزانه به مدت چند هفته میل کنید. همچنین شما می توانید ۱ قاشق چایخوری از ریشه خشک شده سنبل الطیب را را در یک فنجان آب داغ ریخته و پس از ۱۰ دقیقه، دمنوش سنبل الطیب آماده سرو است. از این دمنوش گیاهی چند هفته میل کنید.

۶- پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید را همچنین به عنوان تسکین دهنده ی درد های بلند مدت به کار می برند. این گیاه حاوی گلیکوزیدهای فنلی با سالیسیان است و فواید ضد التهابی و ضد درد دارد. 

از قرص ۱۲۰ یا ۲۴۰ گرمی پوست درخت بید سفید سالیسیان روزانه به مدت چند هفته مصرف کنید.

۷- دانه ی شنبلیله

پمادی که بوسیله ی دانه ی شنبلیله تهیه شود با توجه به خواص ضد التهابی آن برای درد سیاتیک مفید است.

⦁ یک مشت دانه ی شنبلیله را آسیاب کنید.

⦁ پودر به دست آمده را با شیر کافی مخلوط کرده و بجوشانید تا خمیری شود.

⦁ همانند پماد بر روی محلی که درد دارید استفاده کنید.

⦁ قبل از شست و شو چند ساعت پماد را بر روی پوست خود نگه دارید.

⦁ از این پماد روزانه استفاده کنید تا دردتان تسکین یابد.

۸- طب سوزنی

طب سوزنی یکی دیگر از درمان های طبیعی برای رهایی از درد سیاتیک است که عضلات را آرام کرده و به بدن شما کمک می کند تا بهبود یابد.

یکی دیگر از نظریه ها این است که بوسیله ی نقاط مشخص در طب سوزنی، سیستم عصبی مرکزی تحریک می شود بطوریکه این تحریک باعث آزاد شدن مواد شیمیایی می شود و درنتیجه ی تاثیر مواد شیمیایی درد شما کاهش یافته و حس بهبودی پیدا خواهید کرد.

مطالعی که در سال ۲۰۰۹ در مجله ی طب پزشکی سنتی چینی چاب شده بود،تایید کرد که طب سوزنی گرم که با سوزن های حرارت دیده بکار می رود، باعث کاهش درد سیاتیک می شود. در حقیقت ۱۷ نفر از ۳۰ شرکت کننده در این تحقیق که دچار درد سیاتیک بودند پس از درمان با طب سوزنی بهبود یافتند.

توجه داشته باشید که همیشه طب سوزنی توسط فردی تعلیم دیده و با تجربه انجام می شود. 

۹- درمان دستی ستون فقرات

درمان ستون فقرات با ماساژ روشی طبیعی است که به مرور زمان برای دردهای گردن و کمر شناخته شده تر و عام شده است. درمان ستون فقرات با ماساژ شامل تکنیک های مختلفی است که همراه با فشار های سریع و لحظه ای است که تسکین دهنده ی اعصاب تحریک شده ای است که به علت تورم و دیگر علائم سیاتیک دردناک شده است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله ی درمان دارویی و فیزیولوژیکی (Manipulative and Physiological Therapeutics) چاپ شده است به این نتیجه رسید که درمان دردهای ستون فقرات با ماساژ در ۶۰ درصد شرکت کنندگانی که از درد سیاتیک رنج می برده اند، مفید واقع شده در حالیکه در روش های درمانی که همراه با جراحی هستند هم ۶۰ درصد بیماران بهبود پیدا کرده اند.

برای درمان مناسب با توجه به علت درد سیاتیک بایستی به پزشک مراجعه کرده تا بهترین روش ماساژ درمانی را برای ستون فقرات شما برگزیند.

نکات مهم  در درمان سیاتیک

  •  حرکت ناگهانی انجام ندهید.
  •  وضعیت نشستن مناسب را برگزینید تا فشار بر روی قسمت پایین کمر کاهش یابد.
  •  بر روی تشک مناسب بخوابید که خیلی نرم و خیلی سفت نباشد.
  •  ورزش منظم داشته باشید ولی از ورزش های فشرده و سنگین پرهیز کنید.
  •  از استعمال دخانیات پرهیز کنید چون باعث تخریب دیسک های کمر می شود.
  •  مکمل های ویتامین C، کلسیم و منیزیم را با توجه به تجویز پزشک مصرف کنید.
  •  در نهایت برای درمان درد سیاتیک بهتر است ابتدا از روش های طبیعی تحت نظر پزشک بهره برد و تنها درصورت عدم بهبودی درمان های دارویی و جراحی پیشنهاد می شود.
پاسخ
Thanks given by:


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان