• ورود
  • ثبت‌نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌: گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
تالار گفتمان سورنا
  • خانه
  • جستجو
  • لیست اعضا
  • راهنما
    • ورود
    • ثبت‌نام
    ورود
    نام کاربری:
    گذرواژه‌: گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
     
تالار گفتمان سورنا › انجمن عمومی › عمومی › مذهبی › دانستنی های دینی

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
دانستنی های دینی
omidrock آفلاین
مدیرکل
*******
ارسال‌ها: 5,948
موضوع‌ها: 2,686
تاریخ عضویت: Jul 2018
اعتبار: 16
محل زندگی: گرگان
جنسیت: مرد
Thanks: 4490
Given 217 thank(s) in 212 post(s)
#1
2018/11/09، 08:31 AM
اعمال ماه ربیع الاول
اعمال مستحب در ماه ربیع الاول که هر روز و شب آن پر برکت است را در این گزارش بخوانید.
[تصویر:  8919896_344.jpg]به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از پشت سر گذاشتن ماه های غم و اندوه و عزاداری سیدالشهدا (ع)، ماه ربیع‌الاول به معنای بهار اول، از جمله ماه‌های پربرکتی است که هر روز و یا شب آن مبارک و پر فضیلت است.
در ادامه می‌توانید اعمال مهمی که انجام آن در ربیع الاول سفارش شده است را مشاهده کنید.
در نخستین شب ربیع الاول، لیله المبیت اتفاق افتاد. در شبی که پیامبر از گزند دشمنان گریخت و به مکه هجرت کرد، امام علی (ع) به جای رسول اکرم (ص) در بستر ایشان خوابیدند. به این مناسبت دو عمل برای این روز ذکر شده است.
۱- روزه گرفتن به شکرانه سلامتی پیامبر اعظم و امیرمۆمنان از گزند کفار و مشرکان در اول ربیع‏ الاول.
۲- خواندن زیارت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) در این روز.
مرحوم «سیّد بن طاووس»، دعایى را براى این روز در کتاب اقبال نقل کرده است.
اللهم لا اله إلا انت، یا ذا الطول والقوة، والحول والعزة، سبحانک ما أعظم وحدانیتک، وأقدم صمدیتک، وأوحد إلهیتک، وأبین ربوبیتک، وأظهر جلالک، وأشرف بهاء آلائک وأبهى کمال صنائعک (۱)، وأعظمک فی کبریائک، وأقدمک فی سلطانک، وأنورک فی أرض، وسمائک، وأقدم ملکت، وأدوم عزک، وأکرم عفوک، وأوسع حلمک، وأغمض علمک، وأنفذ قدرتک، وأحوط قربک. أسألک بنورک القدیم، وأسمائک التی کونت بها کل شئ، أن تصلی.
برای دوازدهمین روز از این ماه، خواندن دو رکعت نماز مستحب است که در رکعت اوّل بعد از حمد، سه مرتبه سوره «قل یا ایّها الکافرون» و در رکعت دوم بعد از حمد، سه مرتبه سوره «توحید» خوانده شود.
روز هفدهم ربیع الاول، مطابق نظر مشهور علماى امامیّه، روز ولادت رسول خدا (ص) و همچنین میلاد امام صادق (ع) است و روز بسیار مبارکى است که داراى اعمال زیر است:
۱) غسل؛ به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل.
۲) روزه؛ که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین (علیهم السلام) آمده است: کسى که این روز را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه یکسال را مقرّر مى فرماید.
۳) صدقه دادن، احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن.
۴) زیارت رسول خدا (صلى الله علیه وآله) از دور و نزدیک؛ در روایتى از آن حضرت آمده است: هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به هنگام حیاتم به سوى من هجرت کرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید (که به من مى رسد).
۵) زیارت امیر مؤمنان، على (علیه السلام) نیز در این روز مستحب است با همان زیارتى که امام صادق (علیه السلام) در چنین روزى کنار ضریح شریف آن حضرت (علیه السلام) وى را زیارت کرد. (این زیارت در بخش زیارات، صفحه ۳۰۱ آمده است).
۶) تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، مرحوم «سیّد بن طاووس»، در اقبال، در تکریم و تعظیم این روز برای ولادت شخص اوّل عالم امکان و سرور همه ممکنات حضرت نبىّ اکرم (صلى الله علیه وآله) سفارش بسیار کرده است.
در کتاب «المختصر من المنتخب» دعایی برای نخستین روز این ماه دعایی ذکر شده که در ادامه می خوانید: 
فِی غُرَّةِ رَبِیعٍ الْأَوَّلِ تَقُولُ
«دعای اول ماه ربیع الاول به این صورت است:
اللَّهُمَّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ یَا ذَا الطَّوْلِ وَ الْقُوَّةِ وَ الْحَوْلِ وَ الْعِزَّةِ
خداوندا، معبودی جز تو نیست،‌ای بخشنده و نیرومند و دگرگون کننده و سربلند.
سُبْحَانَکَ مَا أَعْظَمَ وَحْدَانِیَّتَکَ وَ أَقْدَمَ صَمَدَانِیَّتَکَ وَ أَوْحَدَ إِلَهِیَّتَکَ
پاکی تو و یگانگی تو عظیم و بی نیازی ات دیرینه و معبودیتت یگانه.
وَ أَبْیَنَ رُبُوبِیَّتَکَ وَ أَظْهَرَ جَلَالَکَ وَ أَشْرَفَ بَهَاءَ آلَائِکَ وَ أَبْهَی کَمَالَ صَنَائِعِکَ [کرم بها صنائعک‏]وَ أَعْظَمَکَ فِی کِبْرِیَائِکَ
و پروردگاری ات روشن و جلالت آشکار و زیبایی نعمت هایت والا و کمال ساخته‌های تو زیبا [ارزشمند]و بزرگمنشی ات باعظمت.
وَ أَقْدَمَکَ فِی سُلْطَانِکَ وَ أَنْوَرَکَ فِی أَرْضِکَ وَ سَمَائِکَ وَ أَقْدَمَ مُلْکَکَ وَ أَدْوَمَ عِزِّکَ
و سلطه ات دیرینه است و چقدر در زمین و آسمان نورانی هستی و فرمانروایی ات دیرینه و عزتت جاودانه.
وَ أَکْرَمَ عَفْوَکَ وَ أَوْسَعَ حِلْمَکَ وَ أَغْمَضَ عِلْمَکَ وَ أَنْفَذَ قُدْرَتَکَ وَ أَحْوَطَ قُرْبَکَ
و گذشتت کریمانه و بردباری ات گسترده و دانشت همراه با اغماض و قدرتت نافذ و نزدیکی ات محیط و فراگیر است!
أَسْأَلُکَ بِنُورِکَ الْقَدِیمِ وَ أَسْمَائِکَ الَّتِی کَوَّنْتَ بِهَا کُلَّ شَیْ‏ءٍ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ [عَلَی‏]آلِ مُحَمَّدٍ
به نور دیرینه‌ تو و به آن اسم هایت که همه‌ اشیا را با آن پدید آوردی، از تو خواستارم که بر محمد و آل محمد درود فرستی.
کَمَا صَلَّیْتَ وَ بَارَکْتَ وَ رَحِمْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلَی إِبْرَاهِیمَ وَ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ
چنان که درود، برکت، رحمت و مهربانی خود را بر حضرت ابراهیم و خاندان او فرستادی.
إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ وَ أَنْ تَأْخُذَ بِنَاصِیَتِی إِلَی مُوَافَقَتِکَ وَ تَنْظُرَ إِلَیَّ بِرَأْفَتِکَ وَ رَحْمَتِکَ
به راستی که تو ستوده و بلندپایه‌ای و این که [موی]پیشانی مرا بگیری و به سوی موافقت با خود بکشانی و با نظر رأفت و رحمت به من بنگری.
‏وَ تَرْزُقَنِی الْحَجَّ إِلَی بَیْتِکَ الْحَرَامِ وَ أَنْ تَجْمَعَ بَیْنَ رُوحِی وَ أَرْوَاحِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ
و حج خانه‌ محترمت را روزی ام کنی و روح من و ارواح پیامبران و فرستادگانت را در یکجا گرد هم آوری.
وَ تُوصِلَ الْمِنَّةَ بِالْمِنَّةِ وَ الْمَزِیدَ بِالْمَزِیدِ وَ الْخَیْرَ بِالْبَرَکَاتِ وَ الْإِحْسَانَ بِالْإِحْسَانِ
و بخشش خود را به بخشش دیگر و افزونی ات را به افزونی دیگر و خیرت را به برکاتت و نیکی ات را به نیکی دیگر بپیوندی.
کَمَا تَفَرَّدْتَ بِخَلْقِ مَا صَنَعْتَ وَ عَلَی مَا ابْتَدَعْتَ وَ حَکَمْتَ وَ رَحِمْتَ
چنان که ساخته هایت را به تنهایی و براساس نوآفرینی، حکمت و رحمتت خلق کردی.
فَأَنْتَ الَّذِی لَا تُنَازَعُ فِی الْمَقْدُورِ وَ أَنْتَ مَالِکُ الْعِزِّ وَ النُّورِ
بنابراین، تویی خدایی که کسی نمی‌تواند در آنچه تقدیر کرده ای، با تو ستیزه کند و تویی مالک عزت و نور.
(وَسِعْتَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً [۱]) وَ أَنْتَ الْقَائِمُ الدَّائِمُ الْمُهَیْمِنُ الْقَدِیرُ
که رحمت و آگاهی ات همه‌ اشیا را فراگرفته است و تویی خداوند پایدار، جاودانه، نگاه بان چیره و توانمند.
إِلَهِی لَمْ أَزَلْ سَائِلًا مِسْکِیناً فَقِیراً إِلَیْکَ
معبودا، من همواره درخواست کننده، بیچاره و نیازمند درگاه تو بوده ام.
فَاجْعَلْ جَمِیعَ أمری [أُمُورِی‏]مَوْصُولًا بِثِقَةِ الِاعْتِمَادِ عَلَیْکَ وَ حُسْنِ الرُّجُوعِ إِلَیْکَ
پس همه‌ امورم را به اطمینان اعتماد بر خود و بازگشت نیک به درگاهت.
وَ الرِّضَا بِقَدَرِکَ وَ الْیَقِینِ بِکَ وَ التَّفْوِیضِ إِلَیْکَ‏
و خشنودی به مقدراتت و یقین به خود و واگذاری امور بر خود، بپیوند.
(سُبْحانَکَ لا عِلْمَ لَنا إِلَّا ما عَلَّمْتَنا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ [۲]‏)
«پاکی تو و جز آنچه را که به ما آموخته‌ای نمی‌دانیم و تو آگاه و حکیمی.»،
(سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ [۳]‏)
«پاکا خدا، آری همه‌ آنچه در آسمان‌ها و زمین هستند، فرمانبر اویند.»،
(سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ [۴]) (سُبْحانَکَ تُبْتُ إِلَیْکَ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ [۵]‏)
«پاکی تو‌ای خدا، پس ما را از عذاب آتش جهنم نگاه دار.»، «پاکی تو و من به درگاهت توبه نمودم و اولین مؤمن هستم.»،
(سُبْحانَکَ أَنْتَ وَلِیُّنا مِنْ دُونِهِمْ‏ [۶]) (سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ [۷]‏)
«پاکی تو‌ای خدا و تو خود سرپرست ما از میان همه‌ آنان [آفریده ها]هستی.»، «پاکا خدا پروردگار جهانیان.»،
(سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ‏ [۸]) (سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ‏ [۹])
«پاکا خدا و من هرگز از مشرکان نیستم.»، «پاکا خدا از آنچه شریک او قرار می‌دهند.»،
(سُبْحانَ الَّذِی أَسْری‏ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی
«پاکا خدایی که بنده‌ خود را شبانه از مسجد الحرام به مسجد الاقصی-
الَّذِی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ [۱۰])
که پیرامون آن را خجسته گردانیدیم-سیر داد تا برخی از نشانه‌های خود را به او ارائه دهد، به راستی که او شنوا و بینا است.»،
(سُبْحَانَ‏ اللَّهِ حِینَ تُمْسُونَ وَ حِینَ تُصْبِحُونَ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ
«پاکا خدا هنگامی که شام و صبح می‌کنید و ستایش خدا را در آسمان‌ها و زمین
وَ عَشِیًّا وَ حِینَ تُظْهِرُونَ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ
و به هنگام شامگاه و آنگاه که ظهر می‌کنید. زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون می‌کشد.
وَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ کَذلِکَ تُخْرَجُونَ‏ [۱۱]) (سُبْحانَهُ وَ تَعالی‏ عَمَّا یُشْرِکُونَ‏ [۱۲])
و زمین را بعد از مرگ، زنده می‌گرداند و شما نیز [در قیامت]این چنین بیرون آورده می‌شوید.»، «خداوند پاک و متعالی است از آنچه شریک او قرار می‌دهند.»،
(سُبْحانَهُ وَ تَعالی‏ عَمَّا یَقُولُونَ عُلُوًّا کَبِیراً [۱۳])
«پاک و بسیار منزه و متعالی است خدا از آنچه درباره‌ او می‌گویند.»،
(سُبْحانَ رَبِّنا إِنْ کانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولًا [۱۴]) (سُبْحَانَ‏ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ‏ [۱۵])
«پاکا پروردگار ما و وعده‌ی او حتما به وقوع خواهد پیوست.»، «پاکا خدایی که ملکوت هر چیز به دست او است و شما به سوی او بازگردانده می‌شوید.»،
(سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ‏ [۱۶]) (سُبْحانَهُ هُوَ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ [۱۷])
«پاکا خدا و [فرشتگان]بندگان گرامی هستند.»، «پاکا خدای یگانه و چیره.»،
(سُبْحانَ رَبِّنا إِنَّا کُنَّا ظالِمِینَ‏ [۱۸]) (سُبْحانَ رَبِّکَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا یَصِفُونَ
«پاکا پروردگار ما و به راستی که ما ستم نمودیم.»، «پاکا پروردگار تو، پروردگار صاحب عزت از آنچه او را بدان توصیف می‌کنند.
وَ سَلامٌ عَلَی الْمُرْسَلِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ [۱۹]‏)
و درود بر فرستاده شدگان و ستایش خدا را که پروردگار جهانیان است.»
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَرِّفْنَا بَرَکَةَ هَذَا الشَّهْرِ وَ یُمْنَهُ وَ ارْزُقْنَا خَیْرَهُ
خداوندا، بر محمد و آل محمد درود فرست و ما را با برکت و فرخندگی این ماه آشنا گردان و خیر آن را روزی مان کن.
وَ اصْرِفْ عَنَّا شَرَّهُ وَ اجْعَلْنَا فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین‏
و از شرّ آن بازدار و از رستگاران در آن قرار ده، به رحمتت‌ای مهربان‌ترین مهربانان.
اعمال شب و روز ربیع الاول




رمز و راز‌هایی از آداب ویژه جمعه‌ برای عرض ارادت به امام زمان (عج) / چه فرصت طلایی در این روز نهفته است؟

کارشناس علوم قرآنی درباره آداب خاص روز جمعه برای عرض ارادت به امام زمان (عج) توضیحاتی ارائه داد.
[تصویر:  8921063_913.jpg]به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت الاسلام والمسلمین محمد صابری کارشناس علوم قرآنی درباره روز جمعه گفت: روز جمعه به واسطه احتمال ظهور امام زمان (عج) میمنت و مبارکی خاص خود را دارد و عاشقان و منتظران حضرت مهدی (عج) اعمال خاصی در این روز انجام می دهند.
این کارشناس علوم قرآنی درباره اعمال توصیه شده در روز جمعه اظهار کرد: صبح جمعه مختص ندبه گویان حضرت ولی عصر (عج) است و با دعای ندبه شروع می شود. موضوع این دعا استغاثه و عرض ادب و ارادت به حضرت ولی عصر (عج) است. خواندن نماز حضرت مهدی(عج)، اقامه نماز جمعه، دعای سمات قبل از غروب آفتاب در روز جمعه تاکید شده است همچنین زیارت عاشورا، زیارت ناحیه مقدسه و زیارت آل یاسین از تاکیدات موکد در این روز است. استحمام، ناخن گرفتن، نظافت کردن توصیه و صله ارحام، عیادت مریض و با خانواده سپری کردن در روز جمعه تاکید موکد دین اسلام است.




حجت الاسلام والمسلمین صابری در ادامه تصریح کرد: فرد می تواند اعمال روز جمعه را در کل ایام هفته انجام دهد تا نورانیت و روحانیت از جمعه ای تا جمعه بعدی در نفس فرد وجود داشته باشد و سعی کند عاشق، سالک، عارف، متدین، خدمتگزار به خلق خدا و خوش رو و خوش اخلاق باشد و در هر دقیقه و ثانیه "اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج" را زمزمه کند.
وی درباره ثواب اعمال در روز جمعه نسبت به دیگر ایام هفته توضیح داد: خداوند عالم هر روز که مومنین و دین داران به اعمال مربوط به دین مشغول باشند را محاسبه می کند و پاداش می دهد اما ارزش اعمال و دعا در روز جمعه بی نهایت است و فضیلت و ثواب اعمال بیشتر از سایر روز ها و بسیار زیاد است.
این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: روزجمعه یک فرصت طلایی تهذیب نفس است که شخصیت خود را بازسازی و عملشان را به‌سازی کنند و این بازسازی و بهسازی اجر الهی به همراه دارد.
منبع:میزان
انتهای پیام/
سایت گیمنت سورنا 
آیدی کانال تلگرام @gnsorena
آدرس اینستاگرام سورنا
فروشگاه گیمنت سورنا در ایسام

پاسخ
وب سایت
پاسخ
Thanks given by:
omidrock آفلاین
مدیرکل
*******
ارسال‌ها: 5,948
موضوع‌ها: 2,686
تاریخ عضویت: Jul 2018
اعتبار: 16
محل زندگی: گرگان
جنسیت: مرد
Thanks: 4490
Given 217 thank(s) in 212 post(s)
#2
2018/11/11، 07:09 AM
شگفتی‌های یازدهمین سوره قرآن/ فضیلت و خواص قرائت سوره هود
[font=RTNassim, Tahoma, Arial]سوره هود یازدهمین سوره قرآن است و به اواخر دوران پیامبر اسلام در مکه پیش از هجرت مربوط می‌شود.[/font]
سوره‌ها و آیات قرآن کریم هرکدام تجلی نوری است از سوی پروردگار که می‌تواند آثار و خواص حیرت انگیزی را در زندگی افراد داشته باشد و بنوعی ریسمان اتصالی باشد بین حق تعالی و بندگانش.
یکی از این سوره‌های نورانی که خواصی نیز برای آن ذکر شده، سوره هود است که امروز باشگاه خبرنگاران جوانقصد دارد تا اطلاعاتی را پیرامون آن در اختیار شما قرار دهد، پس برای آگاهی از فضایل و خواص قرائت سوره هود این مطلب را از دست ندهید.
[تصویر:  8916531_110.jpg]
معرفی سورهٔ هود
سورهٔ هود سورهٔ ۱۱ام قرآن است که در مکه نازل شده و ۱۲۳ آیه‌است. این سوره به اواخر دوران پیامبر اسلام در مکه پیش از هجرت مربوط می‌شود، دوران سختی که پس از مرگ ابوطالب و خدیجه برای او پیش آمده‌بود. به همین دلیل در آغاز این سوره تعابیر تسلی‌دهنده به پیامبر دیده می‌شود که سختی‌های پیامبران پیشین و داستان پیروزی آنان با وجود نفرات کم آنان را بیان می‌کند. همانند دیگر سوره‌های مکی، این سوره اعتقادات اساسی مسلمانان را بیان نیز می‌کند.


[size=undefined]
این مطلب را از دست ندهید: اسرار سوره عنکبوت/ فضیلت قرائت و خواص سوره عنکبوت
[/size]


[size=undefined]
یکی از پیامبرانی که نام او چندین بار در قرآن آمده، و یک سوره به نام او نامیده شده، حضرت هود (ع) است. این سوره را هود نامیده اند، چون در آیات پنجاه و شصت این سوره هم صراحتا نام این پیامبر آمده و علاوه بر آن داستان حضرت هود علیه‌السّلام و قوم عاد در این سوره آمده است. «و الی عاد اخاهم هودا ...»: (ما) به سوی (قوم) عاد، برادرشان «هود» را فرستادیم؛ الا بعدا لعاد قوم هود...»:... بدانید «عاد» نسبت به پروردگارشان کفر ورزیدند! دور باد «عاد» -قوم هود-از رحمت خدا، و خیر و سعادت!
ایشان در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلادِ حضرت مسیح (ع) در سرزمین احقاف (بین یمن و عمّان، در جنوب عربستان) در میان قوم عاد مبعوث شدند. این قوم را عاد گفته اند، زیرا جدّشان شخصی به نام «عاد بن عوص» بود و حضرت هود (ع) نیز نسل سوم او به شمار می‌آمد.
[تصویر:  8916535_463.jpg]
محتوای سوره هود
دلداری پیامبر
این سوره به اواخر دوران پیامبر اسلام در مکه پیش از هجرت مربوط می‌شود، اوضاع سختی که پس از مرگ ابوطالب و خدیجه برای پیامبر پیش آمده بود.
[/size]


[size=undefined]
این مطلب را از دست ندهید: اسرار نهفته در سوره الفاتحه + خواص سوره حمد
[/size]


[size=undefined]
به همین دلیل در آغاز این سوره تعابیر تسلی دهنده به پیامبر دیده می‌شود که سختی‌های پیامبران پیشین و داستان پیروزی آنان با وجود نفرات کم آنان را بیان می‌کند.
همانند دیگر سوره‌های مکی، این سوره اعتقادات اساسی مسلمانان را بیان نیز می‌کند.
قیامت و مسئولیت
این سوره، آیات تکان دهنده اى مربوط به قیامت و بازپرسى در آن دادگاه عدل الهى و آیاتى پیرامون مجازات اقوام پیشین به دلیل ظلم و ستم‌هایی که انجام میدادند و دستوراتى درباره مبارزه با فساد دارد که همگى مسئولیت آفرین است؛ به همین دلیل در حدیث معروفى مى خوانیم که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود: شیبتنى سوره هود: سوره هود مرا پیر کرد!
معارف قرآنی
این سوره همه معارف قرآنی را نخست در چهار آیه اولش به طور اجمال ذکر نموده، سپس در طول سوره به تفصیل آن می‌پردازد.
[/size]


[size=undefined]
این مطلب را از دست ندهید: سوره‌ای برای برآورده شدن حاجت‌های دنیا و آخرت
[/size]


[size=undefined]
البته آن تفصیل را در قالب انذار و تبشیر ریخته، انذار و تبشیری که با ذکر سنت جاری خدا در بندگان و ایراد اخبار امت‌های گذشته و داستان اقوام نوح و هود و صالح و لوط و شعیب و موسی، و سرنوشتی که استکبار از پذیرفتن دعوت الهی و نیز افساد در زمین و اسراف در این فساد انگیزی دارد صورت گرفته، و نیز به توصیف وعده‌های الهی برای مؤمنین و صاحبان اعمال صالح و توصیف تهدید‌هایی که خدا به طبقه کفار و تکذیب گران آیاتش داده پرداخته و در خلال این مسائل امور دیگری از معارف الهی راجع به توحید، نبوت و معاد نیز خاطر نشان شده است.
[تصویر:  8916533_998.jpg]
توحید
جان تمامی معارف مختلفی که آیات قرآنی متضمن آن است یک حقیقت است، و این حقیقت توحید، است که با همه اجمالی که دارد متضمن تمامی تفاصیل و جزئیات معانی قرآنی است، چه معارفش و چه شرایعش؛ و به عبارتی اصلی است که اگر شکافته شود همان تفاصیل می‌شود، و اگر آن تفاصیل فشرده شود به این اصل واحد برگشت می‌کند.
[/size]


[size=undefined]
این مطلب را از دست ندهید: اسراری در باب سوره نساء/ غلبه بر دشمن و تاثیر نکردن سحر به کمک سوره نساء
[/size]


[size=undefined]
اگر قرآن کریم سخن از معارف الهی دارد و اگر در باره فضایل اخلاقی سخن می‌گوید و اگر احکامی در باره کلیات عبادات و معاملات و سیاسات و ولایت‌ها تشریع می‌کند و اگر از اوصاف خلایقی از قبیل: عرش، کرسی، لوح، قلم، آسمان، زمین، فرشتگان، جن، شیطان‌ها، گیاهان، حیوانات و انسان سخن به میان می‌آورد، و اگر در باره آغاز خلقت و انجام آن حرف می‌زند و بازگشت همه را نخست به سوی فنا و سپس به سوی خدای سبحان می‌داند و خبر از روز قیامت و قبل از قیامت، یعنی از عالم قبر و برزخ می‌دهد و از روزی خبر می‌دهد که همه برای رب العالمین و به امر او به پا می‌خیزند، و همه در عرصه‌ای جمع گشته سؤال و بازخواست و حساب و سنجش و گواهی گواهان را می‌بینند، و در آخر بین همه آنان داوری شده گروهی به بهشت و جمعی به دوزخ می‌روند، و نیز اگر بین هر انسانی و بین عمل او، و نیز بین عمل او و سعادت و شقاوت او، رابطه برقرار داشته و در باره آن رابطه‌ها سخن می‌گوید، همه این‌ها بر آن یک حقیقت تکیه دارد و آن حقیقت، چون روح در تمامی آن معارف جریان یافته و آن یک حقیقت عبارت است از توحید حق تعالی، البته توحیدی که اسلام و قرآن معرفی کرده، و آن اینست که انسان معتقد باشد به اینکه خدای تعالی رب همه اشیای عالم است و غیر از خدای تعالی در همه عالم ربی وجود ندارد، و اینکه انسان به تمام معنای کلمه تسلیم او شود و حق ربوبیت او را اداء کند و دلش جز برای او خاشع نگشته، بدنش جز در برابر او خضوع نکند، خضوع و خشوعش تنها در برابر او- جل جلاله- باشد.
[تصویر:  8916532_228.jpg]
فضیلت تلاوت سوره «هود» چیست؟
در مورد فضیلت این سوره، در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) آمده است:
«مَنْ قَرَاَ هذِهِ السُّورَهَ اُعْطِىَ مِنَ الاَجْرِ وَ الثَّوابِ بِعَدَدِ مَنْ صَدَّقَ هُوداً وَ الاَنْبِیاءَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ وَ مَنْ کَذَّبَ بِهِمْ وَ کانَ یَوْمَ الْقِیامَهِ فِى دَرَجَهِ الشُّهَداءِ وَ حُوسِبَ حِساباً یَسِیْراً»؛
[/size]


[size=undefined]
این مطلب را از دست ندهید: خواص و فضیلت سوره واقعه
[/size]


[size=undefined]
(کسى که این سوره را بخواند، پاداش و ثوابى به تعداد کسانى که به هود و سایر پیامبران ایمان آوردند و کسانى که آن‌ها را تکذیب نمودند خواهد داشت و روز قیامت در مقام شهداء قرار مى گیرد و حساب آسانى خواهد داشت).
روشن است، تنها تلاوت خشک و خالى این اثر را ندارد، بلکه تلاوت، توام با اندیشه و سپس عمل است که، انسان را به مومنان پیشین نزدیک و از منکران پیامبران دور مى سازد و به همین دلیل به تعداد هر یک از آن‌ها پاداشى خواهد داشت و، چون با شهیدان امت هاى گذشته هم هدف خواهد بود، جاى تعجب نیست که در درجه آنان قرار گیرد و حسابى ساده و آسان داشته باشد؛ و از امام باقر (علیه السلام) نقل شده: «کسى که سوره هود را در هر جمعه قرائت کند، خداوند او را در روز قیامت در زمره پیامبران مبعوث خواهد کرد و خطاهائى که انجام داده در روز قیامت برشمرده نمى شود»؛ و نیز از امام صادق (علیه السلام) نقل شده: «کسى که این سوره را بنویسد و با خود داشته باشد، خداوند نیروى فوق العاده اى به او خواهد داد و کسى که آن را به همراه داشته باشد و با دشمن بجنگد، بر او پیروز و غالب مى شود، تا آنجا که هر کس او را ببیند از او مى ترسد».
گر چه افراد ظاهربین و راحت طلب، از این گونه احادیث چنین برداشت مى کنند که، فقط بودن خط و نقش قرآن با انسان براى رسیدن به این هدف‌ها کافى است، ولى روشن است، منظور از داشتن این‌ها با خود آن است که همچون یک دستورالعمل و برنامه زندگى همراه داشته باشد، پیوسته این برنامه را بخواند و مو به مو اجرا کند، و مسلماً چنین کارى، آن همه آثار را نیز خواهد داشت، چه این که در این سوره، دستور استقامت، مبارزه با فساد، همبستگى در راه هدف و قسمت زیادى از تجربیات و تاریخ اقوام پیشین، که هر کدام از آن‌ها یک درس پیروزى بر دشمن است، وجود دارد.
[/size]


[size=undefined]
این مطلب را از دست ندهید: فضیلت و خواص سوره یس
[/size]


[size=undefined]
[تصویر:  8916534_323.jpg]
آثار و برکات سوره هود
افزایش نیروی بدنی
نقل از امام صادق علیه السلام: «هرکس این سوره را بر پوست آهو بنویسد و آن را همراه خود داشته باشد خداو. ند به او نیرو و یاری عنایت می‌کند و اگر صد مرد با او مبارزه کند خداوند ایشان را یاری کرده و پیروزشان می‌کند و هر کس او را می‌بیند می‌ترسد.»
برای جلوگیری از خطرات دریایی
برای حفظ کشتی از خطرات دریایی آیه ۴۱ این سوره را بر لوحی نوشته و بر جلوی کشتی نصب کنند.
برآورده شدن حاجات
جهت هر حاجتی سوره هود را ۱۳ بار بخواند.[/size]
سایت گیمنت سورنا 
آیدی کانال تلگرام @gnsorena
آدرس اینستاگرام سورنا
فروشگاه گیمنت سورنا در ایسام

پاسخ
وب سایت
پاسخ
Thanks given by:
omidrock آفلاین
مدیرکل
*******
ارسال‌ها: 5,948
موضوع‌ها: 2,686
تاریخ عضویت: Jul 2018
اعتبار: 16
محل زندگی: گرگان
جنسیت: مرد
Thanks: 4490
Given 217 thank(s) in 212 post(s)
#3
2018/11/14، 06:23 AM
چرا سنگی که پیامبر در شب معراج بر رویش ایستاده بود معلق ماند؟

معراج پیامبر (ص) خود یک حکایت عجیب و غیرقابل باور واقعی است و جزء معجزات حضرت قلمداد می‌شود، از سفر رسول به بیت المقدس تا عروج به آسمان هفتم و ملاقات با خداوند متعال.
اما نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که، سنگی در بیت المقدس وجود دارد که در بین زمین و آسمان معلق مانده است و می‌گویند این سنگ در زمان معراج زیر پای حضرت بوده و در هنگامی که پیامبر قصد داشتند به آسمان بروند این سنگ نیز از زمین بلند می‌شود تا همراه آن حضرت به آسمان برود که پیامبر (ص) چنین اجازه‌ای را به وی نمی‌دهد و ..
امروز باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به جمع آوری مطالبی پیرامون این موضوع نموده است که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.
[تصویر:  8936802_455.jpg]
حکایت معراج پیامبر (ص)
پیامبر (ص) فرمود: من در مکه بودم که جبرییل نزد من آمد و گفت: «ای محمد! برخیز». برخاستم و کنار در رفتم. ناگاه جبرئیل و میکائیل و اسرافیل را در آنجا دیدم. جبرئیل، مرکبی به نام «براق» نزد من آورد و به من گفت: «سوار شو». بر براق سوار شدم و از مکه بیرون رفتم. به بیت المقدس رسیدم. هنگامی که به بیت المقدس رسیدم، فرشتگان از آسمان نزد من به زمین فرود آمدند و مرا به داشتن مقام و منزلت ارجمند در پیشگاه خداوند مژده دادند. آنگاه در بیت المقدس نماز خواندم...


یکی از معجزات علمی و عملی پیامبر اعظم (ص) که به تصریح قرآن کریم در سایه عبودیت آن حضرت رخ داده،«معراج» است که در اولین آیه سوره اسرا و آیات هشتم تا هجدهم سوره نجم می‌توان اشاراتی را درباره آن مشاهده کرد.
  • آغاز ماجرا در سوره اسرا چنین آمده است:
پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجد الاقصی برد که گرداگردش را پربرکت ساختیم، تا نشانه‌های خود را به او نشان دهیم. او شنوا و بیناست.
البته آن گونه که از روایات برمی آید معراج ضمن دو مرحله انجام شده است در مرحله اول همان گونه که در آیه فوق مشاهده کردیم ایشان را شبانه از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی سیر می‌دهند و پس از آن تا آسمان هفتم و تا جایی صعود می‌کنند که احدی جز خداوند متعال حضور نداشته است و تمام این ماجرا در بیداری بوده و بنابر نظر اکثر علمای شیعه با همین بدن جسمانی اتفاق افتاده و نه در خواب یا با روح، زیرا معراج صرفاً روحانی فضیلت چندانی را برای ایشان اثبات نمی‌کند و چنان عظمتی را که مورد تأکید و روایات است بر نمی‌تابد.


[تصویر:  8936801_367.jpg]
  • مرحله دوم معراج در سوره نجم چنین توصیف شده است:
سپس [پیامبر (ص) در شب معراج]نزدیک و نزدیک‌تر شد، تا آنکه فاصله او [با مقام قرب خاص خدا]به اندازه طول دو کمان یا کمتر بود. در اینجا، خداوند آنچه را وحی کردنی بود، به بنده اش وحی کرد. آنچه را دید، انکار نکرد. آیا با او درباره آنچه دید، مجادله و ستیز می‌کنید؟ و بار دیگر نیز او را نزدیک سدرهالمنتهی که بهشت جاویدان در آنجاست، دیده است. در آن هنگام که چیزی (شکوه و نور خیره کننده ای) سدرهالمنتهی را پوشانده بود. چشم او هرگز منحرف نشدو طغیان نکرد. (آنچه را دید، واقعیت بود) او در شب معراج، برخی نشانه‌های بزرگ پروردگارش را دید.


هر چند روایات درباره معراج آنقدر متعدد است که به حد تواتر رسیده و مورد قبول همگان می‌باشد لیکن راجع به زمان، مکان و تعداد دفعات وقوع آن میان محدثان، مورخان و مفسران اختلاف نظر وجود دارد:
  •  زمان اولین معراج را بهتر است نه ماه یا دوسال پیش از ولادت حضرت زهرا (س) بدانیم، زیرا حضرت محمد (ص) روزی در جواب یکی از همسران خود که از شدت محبت به فرزندشان گله کرده بود، تشکیل نطفه ایشان را در آسمان و شب معراج خوانده اند.

  •  مکان آن نیز خانه حضرت خدیجه (س) خانه ام هانی خواهر حضرت علی (ع)، شعب ابی طالب، و مسجدالحرام در کنار کعبه گفته شده است.

  •  آن گونه که از ظاهر روایات برمی آید، احتمالاً معراج بیش از دو مرتبه و طی دفعات متعدد اتفاق افتاده که یکی از آن‌ها بسیار شاخص و معروف شده که گفته شده این معراج در شب هفدهم ماه رمضان سال دهم بعثت اتفاق افتاده است.


[تصویر:  8936800_852.jpg]
تخته سنگى در بیت‏ المقدس که هنگام معراج پیامبر اکرم (ص) در هوا معلق‏ ماند
درباره قطعه سنگی که در بیت المقدس هست و در روایات و تاریخ به عنوان «صخره» مطرح شده، مطالب مختلفی وجود دارد.
در بعضی روایات آمده که: حضرت رسول اکرم (ص) از بالای این سنگ به معراج رفتند (نه این که به وسیله این سنگ یا همراه آن).


در روایات دیگری نیز وارد شده که: سنگ نیز خواست با حضرت به سوی آسمان رود و همین که بلند شد، حضرت فرمودند: قِف (یعنی بایست) و سنگ در همان حال به طور معلّق در هوا ایستاد. بنی‌امیه احترام فراوانی به این سنگ می‌گذاشتند. البته در اصل این که آن تخته سنگ همین سنگ موجود در مسجد الاقصی است یا سنگ دیگری می‌باشد، اختلاف هست. روایات مختلفی هم در فضیلت نماز خواندن در سمت راست این سنگ و دعا نمودن در اطراف آن و نیز فضیلت آن در روز قیامت وارد شده است که بعضی از این روایات ارزش سندی ندارد و از طریق راویانی مثل ابوهریره نقل شده است.
ولی کسانی که قبل از انقلاب به فلسطین سفر کرده‌اند، می‌گویند آن تخته سنگ اکنون بر روی تلی از خاک قرار دارد و معلق نیست.


در واقع قبه الصخره مکانی است که پیامبر شریف اسلام، در شب معراج از فلسطین، پای خویش را بر سنگی به نام قبه الصخره نهاد و از آنجا به معراج روحانی و جسمانی رفت. این سنگ بعد از آن زمان در هوا معلّق باقی ماند، اما در زمان اشغال فلسطین، یهودیان متجاوز و اشغالگر، زیر آن سنگ معلّق خاک و کلوخ ریخته و در واقع آن را روی زمین قرار دادند.
انتهای پیام/
سایت گیمنت سورنا 
آیدی کانال تلگرام @gnsorena
آدرس اینستاگرام سورنا
فروشگاه گیمنت سورنا در ایسام

پاسخ
وب سایت
پاسخ
Thanks given by:
omidrock آفلاین
مدیرکل
*******
ارسال‌ها: 5,948
موضوع‌ها: 2,686
تاریخ عضویت: Jul 2018
اعتبار: 16
محل زندگی: گرگان
جنسیت: مرد
Thanks: 4490
Given 217 thank(s) in 212 post(s)
#4
2018/11/15، 08:15 AM
مقبره کدام یک از پیامبران الهی در ایران است؟ + تصاویر

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۲۴هزار پیامبر از طرف خداوند برای هدایت بشر مبعوث شدند که در قرآن اسم ۲۵ تن از آن‌ها ذکر شده است و در چندین هزار سال پیش عده‌ای از پیامبران الهی به سرزمین ایران آمدند تا به اذن خدا، انسان‌ها را هدایت کرده و از خطر شرک نجات دهند. وهریک شجره نامه و نسب نامه مشخص و معتبری دارند.

[تصویر:  8947651_920.jpg]
آذربایجان شرقی
۱. حضرت جرجیس (ع)، شهرستان جلفا، روستای دره شام ـ. گلفرخ، کلید داغی
۲. حضرت یونس (ع) شهرستان: مرند
۳. ارمیای نبی (ع) شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیغه
اصفهان
۱. حضرت شعیا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف
۲. حضرت یوشع (ع): گلستان شهدا
۳. دانیال پیغمبر (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر
۴. حضرت صالح (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر
۵. حضرت یحیی (ع) شهرستان گلپایگان روستای قالقان
تهران 
۱. حضرت لوط (ع) شهرستان رباط کریم، روستای پیغمبر
خراسان رضوی
۱. شعیب پیغمبر (ع) شهرستان قوچان، روستای مزرج
خراسان شمالی
۱. حضرت ایوب (ع) شهرستان بجنورد، روستای ایوب
زنجان
۱. حضرت قیدار نبی (ع): شهرستان قیدار
سمنان
۱. پیغمبران (سام و لام) (ع) شهرستان سمنان، شمال شرقی سمنان
۲. ارمیا (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا
۳. حضرت جرجیس (ع) شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران
۴. حضرت دانیال (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای سوداغلن
۵. دانیال پیغمبر (ع) شهرستان شاهرود، روستای کالپوش
فارس
۱. شیث پیغمبر (ع)، شهرستان فیروزآباد، روستای مهکویه سفلی
۲. نوح نبی‌الله (ع) شهرستان ممسنی، روستای جاوید حجت‌آباد
قزوین
۱. چهار انبیاء (ع)، شهرستان قزوین بخش مرکزی، خیابان پیغمبریه
۲. ایوب و یوشع (ع)، شهرستان قزوین، بخش رویارالموت، روستای بالاروچ
۳. خضر (ع) شهرستان قزوین، بخش رودبار الموت، روستای گازرخان
۴. سام و جالوت (ع)، شهرستان قزوین، رودبار، روستای یکاکلایه علیا
گلستان
۱. صالح پیغمبر (ع)، شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر
۲. حضرت یعقوب (ع) شهرستان گرگان، آق قلا ـ. روستای صحنه علیا
لرستان
۱. داوود پیغمبر (ع)، شهرستان الیگودرز، ازنا، روستای داوود پیغمبر
مرکزی
۱. اشموئیل نبی‌الله (ع) شهرستان ساوه، بخش مرکزی روستای پیغمبر
همدان
۱. حیقوق نبی (ع)، شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق
۲. حجی پیامبر (ع)، شهرستان همدان، بازار فلسطین
خوزستان
۱. حزقیل (ع) شهرستان دزفول، خیابان شریعتی
۲. دانیال نبی (ع) شهرستان شوش، خیابان امام خمینی
مازندران
۱. ایوب پیغمبر (ع)، شهرستان تنکابن، شهر عباس آباد روستای پرچور
۲. دانیال نبی (ع)، شهرستان تنکابن، سلمانشهر ـ. دانیال
[تصویر:  8947656_975.jpg]
در اینجا زندگی نامه شش تا از آن پیامبران را می‌خوانیم
حضرت قیدار نبی (ع): شهرستان قیدار
حضرت قیدار نبی (ع) به عنوان جد سی‌ام حضرت محمد (ص) یاد می‌شود. همچنین در کتاب تاریخ یعقوبی این‌گونه آمده است که حضرت اسماعیل ۱۲ پسر داشت که بزرگ‌ترین آن‌ها حضرت قیدار بوده که پس از وفات حضرت اسماعیل و دفن او در حجر، قیدار جانشین پدر شد و مردم را به توحید دعوت کرد رامگاه حضرت قیدار نبی (ع) فرزند حضرت اسماعیل و نوه حضرت ابراهیم خلیل‌اله به قیدار مشهور شده است.
حضرت لوط (ع): شهرستان رباط کریم، روستای پیغمبر
ضرت لوط (ع) برادر زاده حضرت ابراهیم (ع) بوده که برای تبلیغ و هدایت مردم شهر "سدوم" وارد این شهرمی شود. اما پس از سال‌ها دعوت و هشدار به مردم برای ترک عمل شنیع لواط از طرف خدا فرمان می‌گیرد که قوم خود را ترک کند، زیرا به این قوم عذاب نازل می‌شود. مزار حضرت لوط نبی (ع) در روستای پیغمبر، واقع در شهرستان رباط کریم تهران قرار دارد، اکنون که این پیامبر عظیم‌الشان در نزدیکی پایتخت جهان اسلام آرمیده، در قرآن کریم نام حضرت لوط (ع) ۲۷ بار آمده است؛ همچنین در نسخه‌های تورات موجود ۳۲ بار، در زبور داوود ۱ بار، در انجیل لوقا ۳ بار و در انجیل برنابا ۱ باراسم ایشان مطرح شده است. در تاریخ وارد شده است لوط بن هاران بن تارح (ع) لوط (ع) پسرخاله ابراهیم (ع) و برادر ساره همسر ابراهیم (ع) بود؛ وی با حضرت ابراهیم عازم شهر اردن شدند و خدای متعال او را به پیامبری اهل موتکافات برگزید. لوط (ع) به شهر سدوما آمد و مردم آن دیار را به خداپرستی دعوت کرد. از امام باقر (ع) نقل شده است: حضرت لوط (ع) در میان قوم بنی اسراییل ۳۰ سال سکونت کرد و آن‌ها را به سوی خدا دعوت کرد.
دانیال نبی (ع): شهرستان شوش، خیابان امام خمینی
حضرت دانیال نبی (ع)، از جمله پیامبران بنی اسراییل در قرن هفتم قبل از میلاد است که نسل ایشان به داوود پیامبر (ع) می‌رسد. ایشان که دارای کتاب آسمانی است، در کودکی، پدر و مادر خود را از دست داد و زنی عابده پرورش و تربیت او را به عهده گرفت. دانیال نبی (ع) در زمان خود به خاطر داشتن هوش و استعداد فراوان توجه بزرگان و پادشاهان بسیاری را به خود جلب کرد. کتاب دانیال در ۱۲ فصل شامل خاطرات، رویاها، خواب‌های دانیال نبی و به زبان عبری است. نکته جالب توجه در این کتاب اشاره به ظهور منجی آخرالزمان است.
[تصویر:  8947655_479.jpg]
حیقوق نبی (ع): شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق
حیقوق نبی (ع) از پیامبران صاحب کتاب بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) بوده است. نام پدرشان یشوعالیت و نام مادرشان شونامیت بوده است. ایشان بعد از شعیای نبی (ع) مبعوث گردیده و با دانیال نبی (ع) و الیاس نبی (ع) معاصر بوده است. این پیامبر الهی در زمان خودش نگهبان معبد سلیمان (معبد بزرگ یهودیان) در اورشلیم (بیت‌المقدس کنونی) بوده است و به همین جهت دارای شان و مقام مذهبی خاصی نزد پیروان دین یهود است و نام ایشان در کتاب تورات عهد عتیق که برای یهودیان بسیار معتبر است، ذکر شده است. در کتاب «قاموس المقدس» آمده است: حیقوق به معنای کسی که در بغل کشیده شده می‌باشد و او یکی از دوازده پیغمبرغیر اولوالعزم است. حیقوق این نام را بدان جهت یافت که در طفولیت به علت مریضی از دنیا رفت و حضرت الیاس (علیه السلام) او را بغل گرفت و دعا کرد و از خداوند حیات و زندگی وی را طلب نمود و او زنده شد.
حضرت شعیا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف
یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل است که نسبتش به حضرت یعقوب می‌رسد. محل سکونت ایشان در بیت‌المقدس بوده و قبل از حضرت زکریا به رسالت مبعوث شدند. حضرت شعیا (علیه السلام) از پیامبران مبعوث بر بنی اسرائیل است. نام آن حضرت در قرآن نیامده، ولی در انجیل برنابا و انجیل متی مرقس و انجیل لوقا و انجیل یوحنا از او به عنوان «اِشْعیاه پیغمبر» یاد شده است. در مجموعه کتاب مقدس، کتابی به نام «کتاب اِشعیاه پیغمبر» وجود دارد و در آن الهامات خداوند بر حضرت شعیا (علیه السلام) به تحریر درآمده است. آن حضرت در قرن ۸ ق. م. در سرزمین فلسطین به نبوت رسید و مدت ۴۰ سال به هدایت قوم بنی اسرائیل مشغول بود.
[تصویر:  8947652_525.jpg]
ارمیا (ع): شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا
ارمیا ابن-حلقیّا از پیامبران یهود در قرن ۶-ـ-۷ قبل از میلاد بوده که در قرآن به-طور صریح از او نامى به-میان نیامده است؛ ولى منابع تاریخى و تفسیرى و روایى در ذیل برخى آیات از او یاد-کرده-اند (بقره/۲، ۲۴۳، ۲۴۶ و ۲۵۹؛ اسراء/۱۷، ۴-ـ-۷؛ انبیاء/۲۱،۱۱) که عمده این یادکرد‌ها درباره برخى حوادث سیاسى و اجتماعى یهود است. در دوره ارمیا، پیامبران دروغین بسیارى نیز حضور داشتند و این سبب مى-شد تا مردم در ادّعاى او با دیده تردید بنگرند؛ امّا سرانجام متألّهان یهود در بازگشت از تبعید بابل تصمیم گرفتند او را از پیامبران الهى برشمرده و افزون بر سخنانش، تاریخ زندگى او را نیز در تورات به-صورت پیامبرى الهى درج کنند. کتاب ارمیا یک بار به-وسیله شاگردش باروک، تدوین یافته، در بیت ایل در حضور مردم بر همگان خوانده شد؛ ولى پادشاه یهویاقیم از آن سخنان ناخشنود شد و آن صحیفه را پاره پاره کرد؛ آن گاه او با همیارى باروک به نگارش دوباره آن پرداخت.
سایت گیمنت سورنا 
آیدی کانال تلگرام @gnsorena
آدرس اینستاگرام سورنا
فروشگاه گیمنت سورنا در ایسام

پاسخ
وب سایت
پاسخ
Thanks given by:
omidrock آفلاین
مدیرکل
*******
ارسال‌ها: 5,948
موضوع‌ها: 2,686
تاریخ عضویت: Jul 2018
اعتبار: 16
محل زندگی: گرگان
جنسیت: مرد
Thanks: 4490
Given 217 thank(s) in 212 post(s)
#5
2018/11/28، 06:29 AM (آخرین ویرایش: 2018/11/28، 06:31 AM، توسط omidrock.)
شیطان از چه راهی بر انسان تسلط پیدا می‌کند؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از خلقت انسان بر زمین، خداوند دو قوه انتخاب و تصمیم‌گیری را در انسان قرار داده است تا بتواند مسیر خوب و بد را از هم تشخیص بدهد. مسیری که باعث رستگاری آدمی در دنیا و آخرت می‌شود. البته باید توجه داشت که آدمی در این راه با موانعی مواجه می‌شود که شیطان آن را برسرراهش می‌گذارد و برای برطرف آن سلاحی جز تقوا ندارد.

[تصویر:  9011884_875.jpg]
انسان همواره در طول عمر دنیوی خوب با دو دعوت یکی از سوی خداوند متعال و دیگری از سمت شیطانمواجه است، ما فطرت و ذات عمل شیطانی آشنا هستیم، اما باز گرایشمان به گناه و انحراف از راه صحیح به هوس و هوای نفس انسانی بازمی گردد، چراکه این قوه شهوت و قدرت طلبی است که انسان را به گمراهی می‌کشاند. قرآن کریم در سوره اعراف آیه ۲۷ می‌فرماید: یا بَنی‏ آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّه؛ یعنی‌ای فرزندان آدم! هوشیار باشید که شیطان شما را به فتنه نیندازد همان گونه که پدر و مادرتان را از بهشت بیرون کرد.





[تصویر:  9011885_487.jpg]
[size=undefined]
 
یکی از حربه‌های شیطان برای گمراهی انسان ترس از فقر و بدبختی است، الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَهً مِّنْهُ وَفَضْلًا. یعنی ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘی ﻭ. ﻓﻘﺮ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﺎﻧﺪ، ﻭ. ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ فحشا ﺍﻣﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ. ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮی ﺧﻮﺩ ﻭﻋﺪﻩ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ. ﻓﺰﻭﻧی ﺭﺯﻕ ﻣﻰ ﺩﻫد.

تعبیر امام سجاد (علیه السلام) دراین باره اینگونه است که «وَاَنَا حینَئِذٍ مُوقِنٌ بِاَنَّ مُنْتَهى‏ دَعْوَتِکَ اِلَى الْجَنَّهِ، وَمُنْتَهى‏ دَعْوَتِهِ اِلَى النّارِ.» یعنی من دعوت شیطان را قبول می‌کنم در صورتى که به درستی مى‏ دانم عاقبت دعوت تو به سوى بهشت، و سرانجام دعوت او به سوى آتش جهنم است. بعد امام سجاد در فقره‌ای از دعای هفدهم صحیفه خطاب به خدای متعال عرض می‌کند: «اللَّهُمَّ لاتَجْعَلْ لَهُ فى قُلُوبِنا مَدْخَلاً، وَلاتُوطِنَنَّ لَهُ فیما لَدَیْنا مَنْزِلاً.» الهى در قلب ما براى او راهى قرار مده، و براى وى در شئون زندگى ما منزلى فراهم نیاور.

همچنین حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطبه هفتم نهج البلاغه می‌فرماید: «اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِامْرِهِمْ مِلاکاً، وَاتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً. فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِى صُدُورِهِمْ. وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِى حُجُورِهِمْ. فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بأَلسِنَتِهِم.» یعنی عده‌ای شیطان را پشتوانه خود گرفتند و او از آنان دام‌ها بافت، در سینه‌‏هاشان جاى گرفت و در کنارشان پرورش یافت. پس آنچه مى ‏دیدند، شیطان به آن‌ها مى ‏نمود و آنچه مى ‏گفتند سخن او بود.

البته باید توجه داشت که راه‌های نفوذ شیطان بر انسان، در رفتار و امور روزمره آدمی نیز شکل می‌گیرد، راه‌هایی مثل کینه‌توزی، حسادت، قدرت‌طلبی و ... است که درادامه کارشناس مذهبی ما در این‌باره توضیح داده است.
 
[/size]

[تصویر:  9011886_387.jpg]

 



 
حجت الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی خطیب و کارشناس امور دینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راه‌های تسلط شیطان بر انسان گفت: انسان همیشه درپی رشد و رسیدن به کمال الهی است تا ذات اقدس الهی خداوند را در درون خود به وجود آورد و به آن مقام خاص الهی برسد. درواقع حرکت انسان یک جریان است، اما در مبنای وجودی انسان و حرکت او در دنیا، موانعی پیش روی انسان‌ها وجود دارد که اگر نباشد لذت رسیدن به کمال را از بین می‌برد و دیگر رسیدن به قرب الهی معنایی پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: همواره شیطان از راه‌های مختلف هوای نفس، شهوت و .. پای انسان را در مسیر رسیدن به کمال می‌لغزاند. البته شیطان نیز از مخلوقات الهی است، اما وظایفی غیر از وظایف دیگر ملائکه و بندگان دارد. بحث اصلی شیطان وسوسه شیطانی است که باعث رشد انسان می‌شود به اینگونه که انسان در کنار پیامبران و اهل بیت علیهم السلام می‌تواند به کمال برسد.
 
[تصویر:  9011887_851.jpg]
 



این خطیب و کارشناس امور دینی با اشاره به اینکه شیطان از طریق آمال و آرزوها، انسان را وسوسه می‌کند، اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که باعث وسوسه شیطان می‌شود رسیدن به آمال و آرزو‌های باطل است تا راه انسان را به سمت بیراهه بکشاند. همواره انسان به دنبال قدرت و تسلط بر امور است و در تاریخ نیز شاهد این زیاده‌خواهی و قدرت طلبی‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه کینه، حسادت، غرور از دیگر موانع شیطان برای رسیدن به خداوند است، گفت: در روز قیامت شیطان خطاب به خداوند می‌گوید من کاری نکردم، بلکه فقط بندگانت را به گناه دعوت کردم. حتی امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی به آن اشاره کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی در پایان یادآور شد: درواقع شیطان انسان را از تحت ولایت خداوند خارج می‌کند و آن قدرت پیشه‌گری تقوا را در درون انسان تضعیف می‌کند تا به هدفی که درنظر دارد برسد. این انسان است که دعوت او را اجابت می‌کند و شیطان فقط نظاره‌گر است.

سایت گیمنت سورنا 
آیدی کانال تلگرام @gnsorena
آدرس اینستاگرام سورنا
فروشگاه گیمنت سورنا در ایسام

پاسخ
وب سایت
پاسخ
Thanks given by:
abbassali آفلاین
کاربر جدید
**
ارسال‌ها: 31
موضوع‌ها: 29
تاریخ عضویت: Jul 2022
اعتبار: 0
محل زندگی: تهران
جنسیت: نامشخص
Thanks: 0
Given 42 thank(s) in 33 post(s)
#6
2022/09/02، 10:56 AM
سلام عزیزم. ممنون بابت دانسته های دینی که گذاشتی .
من از خدمت شما یک سوال دارم . آیا [color=rgba(0, 0, 0, 0.87)]چاپ زیارت عاشورا برای اموات به اندازه خواندن فاتحه برای آنها یکی هت ؟ یا اگر کتاب رو چاپ کنم و پخشش کنم با خوندن هر یک کتاب به اموات ثواب میرسه ؟[/color]
پاسخ
پاسخ
Thanks given by: omidrock
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
  • صفحه‌ی تماس
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
ما را دنبال کنید:
قدرت گرفته ازMyBB و پارسی شده توسط MyBBIran.com
طراحی شده توسط Rooloo | ترجمه شده توسط ParsanIT.ir

برو بالا